maanantai 24. lokakuuta 2011

Kaikki tiet vievät Roomaan

Jumala on antanut minun nauttia yliluonnollisesta viisaudestaan viime päivinä. Taivaallinen viisaus on hienoa; ei tarvitse olla Nobel-palkittu ydinfyysikko voidakseen oivaltaa suuria asioita. Pitää vain osata kysyä oikeasta suunnasta.
Eilen illalla koin pakottavan tarpeen ystävältäni, olisiko hänellä minulle Raamatunpaikkaa luettavaksi (Jumala haluaa käyttää meitä työssään!). Hän rukoili hetken ja sai Jumalalta Galatalaiskirjeen kohdan, joka puhuu Hengestä ja lihasta. Erityisesti yksi jae kolahti:

Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi ette tee mitä tahtoisitte. Gal. 5:17

Jumala avasi minulle kokonaan uuden maailman tuosta jakeesta. Lihani estää minua olemasta se, kuka todella haluan olla. Inhoan noudattaa aikatauluja, koska tunnen niiden rajoittavan vapauttani. Olen aina selitellyt olevani niin spontaani luonne, etten millään vain pysty tekemään elämääni lukujärjestystä. Suunniteltu Tulevaisuus – viikolla opettajamme näytti oman aikataulun elämäänsä. Ensimmäinen ajatukseni oli; tuon täytyy olla vitsi, ei kukaan pysty elämään noin rajoittuneesti! Nyt kuitenkin tajusin suunnittelevani, mitä tavoitteita minun täytyy asettaa saavuttaakseni unelmani. Miten voin käyttää aikani niin, että voin alkaa katsoa menneisyyteeni tyytyväisenä? Mitä voin tehdä, etten vaikeina aikoina ajaudu ajattelemaan: Minulla ei ole mitään tavoiteltavaa elämässäni.

Tajusin unohtaneeni ottaa kalenterin mukaan Suomesta. Se todella harmittaa, koska olen täällä välillä ihan sekaisin päivistä! Oli kuitenkin jotain, mitä pystyin yön pikkutunneilla tekemään. Aloin kirjoittamaan listaa, mitä haluan tehdä ennen kuolemaani. Mitä kaikkea olen aina halunnut kokeilla, mutta syystä tai toisesta se on aina jäänyt? Mietin, mitä haluan saavuttaa elämässäni ja kuinka paljon aikaa minun on käytettävä siihen päivässä, kuukaudessa tai viikossa. Haluan esimerkiksi lukea Raamatun kokonaan ja oppia muistamaan jakeita ulkoa yhä enemmän. Se vaatii lukemista ja opettelemista päivittäin, tuntui se aina kivalta tai ei. Aamulla Jumala muistutti vielä 2. Korinttilaiskirjeen kohdasta (3:17):

Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.

Kun seuraan Henkeä, joka on yhtä Jumalan kanssa, seuraan Jumalaa. Ja vain se takaa minulle täydellisen vapauden. Kuten toisella opetusviikolla kirjoitin muistiinpanoihini vapaudesta:


Joh 8:36, 2. Kor. 3:17, Gal. 5:13

Maailma määrittelee vapauden: Teen mitä tahdon, milloin tahdon.

Todellinen vapaus: Teen, mitä Jumala kutsuu minua tekemään.

The Illusionist – elokuvan lopussa on kohtaus, jossa poliisi saa ilmestyksen. Se paljastaa hänelle salaisen suunnitelman, jossa kaikki käy järkeen ja on yhteydessä. Ja miten hän riemuitseekaan etuoikeudesta olla tietoinen siitä! Tunnen samoin, vaikka en voikaan saada kuin pienen palasen Jumalan salaisuudesta. Se saa minut ylistämään Häntä yhä enemmän!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti