sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Antautuminen

Aiheena tällä viikolla on ollut Making Jesus Lord, eli vapaasti suomennettuna Jeesuksen seuraaminen. Suurin haaste on ollut todellinen antautuminen Jumalan käyttöön.  Hänen tahtonsa toteuttaminen ei ole mikään sopimus, joka sitoo loppuelämäksi kun on sen kerran allekirjoittanut. Jumalan antama vapaa tahto ei myöskään katoa, kun päätät seurata häntä.

Alkuviikko oli minulle todella vaikea. Olen liikaa tottunut siihen, että Jumala puhuu jonkun muun ihmisen kautta, eikä minulle suoraan. Siksi koin, että tämän viikon haasteena on opetella itse kuulemaan Jumalan ääntä ja seuraamaan Pyhän Hengen johdatusta. Ei mikään helppo tehtävä, varsinkaan, kun tuo ei kuulu niihin asioihin, jotka voi vain hoitaa pois alta ja keskittyä sitten muuhun. Maanantaina tuntui, etten pysty tunnistamaan Jumalan ääntä, vaikka kuinka yritän! Tiistaina hakkasin kiukkuisena ja turhautuneena nyrkkeilysäkkiä kun tajusin, mikä on vialla: Jumala ei tottele minun aikatauluani. Olen yrittänyt rajoittaa Jumalaa tyyliin ”okei Iskä, nyt Sulla on 13 minuuttia aikaa puhua ja sen jälkeen mulla on muuta ohjelmaa ”.


Minä en voi pakottaa Jumalaa, eikä Hän voi pakottaa minua. Koko suhteemme perustuu vapaaseen tahtoon, luottamiseen ja ehdottomaan rakkauteen.


Tuon asian tajuaminen sai minut lopettamaan kaiken yrittämisen. Sen jälkeen pystyin todella rentoutumaan ja keskittymään Jumalaan. Loppuviikko onkin ollut ihan mieletön ja koen, että Pyhä Henki on todella päässyt tekemään työtä minussa ja minun kauttani!

Tämän viikon suuri oivallus oli kuinka paljon Jumala todella haluaa minun luottavan Häneen. Minun täytyy itse haluta muuttua enemmän hänen kaltaisekseen ja alkaa toteuttamaan sitä mitä Jumala kutsuu minua tekemään. Se on todellista vapautta.


"True brokeness causes complete dependency on God, moving us to radical obedience that releases the power of the gospel to the world around us." -Pekka Perho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti